یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مصرف شدید و مرتب کانابیس (ماده روان‌گردان موجود در حشیش و ماری‌جوانا) ممکن است خطر سرطان‌های سروگردن را بالا ببرد.

cannabis

به گزارش همشهری آنلاین این پژوهش به بررسی سوابق پزشکی ۲۰ ساله بیش از ۱۱۶۰۰۰ بزرگ‌سال آمریکایی مبتلا به «اختلال مصرف کانابیس» (CUD) پرداخت. تخمین زده می‌شود که این اختلال سه نفر از هر ۱۰ مصرف‌کننده کانابیس را مبتلا کند؛ این عارضه به عنوان مصرف مشکل‌ساز کانابیس که منجر به اختلال یا پریشانی قابل‌توجهی می‌شود و شامل نشانه‌های تحمل و وابستگی ازجمله علائم قطع باشد، تعریف می‌شود.

تحمل یعنی که فرد نیاز به استفاده بیشتر از یک دارو برای رسیدن به همان میزان نشئگی قبلی دارد.

بر اساس یافته‌های این بررسی که پنجشنبه ۸ اوت (۱۸ مرداد)‌ در ژورنال بیماری‌های گوش و حلق و بینی و جراحی سروگردن منتشر شده است. افراد مبتلا به اختلال مصرف کانابیس در مقایسه با بزرگ‌سالان بدون این اختلال، با احتمال ۳.۵ تا ۵ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن بودند. ازجمله این سرطان‌های سروگردن می‌توان به سرطان‌های دهان، گلو، جعبه صدا، غدد بزاق و اوروفارنکس (حلق دهانی) است که زبان، لوزه‌ها و دیواره پشتی گلو را در بر می گیرد.

دکتر نیلز کوکوت، نویسنده سرپرست این بررسی و جراح سر و گردن در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: «این یکی از اولین بررسی‌ها - و بزرگترین بررسی است که تا به امروز از آن خبر داریم - درباره ارتباط سرطان‌های سر و گردن با مصرف کانابیس است. تشخیص این عامل خطر مهم است زیرا زمانی که افراد بدانند که کدام رفتارها خطر ابتلا به سرطان سر و گردن را افزایش می دهد، ممکن است بتوان از سرطان‌های سروگردن پیشگیری کرد.‌»

این پژوهش داده‌هایش را از داده‌های گردآوری شده بیماران از ۶۴ مرکز بهداشتی امریکا گردآوری کرده بود. علاوه بر بیماران مبتلا به «اختلال مصرف کانابیس» (CUD) این بررسی شامل داده‌های مربط به بیش از ۳.۹ میلیون نفر بود که تشخیص این عارضه را نداشتند.

افراد مبتلا به اختلال مصرف کانابیس به طور مستقیم با افراد در همان سن و جنس که این عارضه را نداشتند، مقایسه شدند و پژوهشگران عوامل عمده دیگر زمینه‌ساز سرطان‌های سروگردن ازجمله مصرف الکل و دخانیات را هم در نظر گرفتند.

افراد مبتلا به اختلال مصرف کانابیس در مقایسه با گروه شاهد با احتمال بیشتری ممکن بود به هر نوع سرطان سروگردن (به جز سرطان هیپوفارنژیال یا تحت حلقی) مبتلا شوند.

محدودیت‌های این بررسی

این پژوهش شیوه مصرف کانابیس بوسیله بیماران – اینکه آیا آن را دود کرده‌اند یا فراورده‌های خوراکی آن را مصرف کرده‌اند- در نظر نگرفته بود. بنابراین با اطمینان نمی‌توان گفت در افرادی که کانابیس دود کرده‌اند، دقیقا کدامیک از عوامل در ایجاد سرطان و سروگردن نقش داشته است، چرا که دود کانابیس حاوی مواد مشابهی با دود سیگار است که سرطان‌زا هستند. از طرف دیگر ممکن است اجزای فعال کانابیس مانند تتراهیدروکانابینول (thc) نیز برخی از آنزیم‌ها را فعال کنند که در ایجاد سرطان نقش داشته باشند.

این بررسی همچنین دارای محدودیت‌هایی است، برای مثال مصرف کانابیس افراد بر مبنای گزارش شخصی‌شان ارزیابی شده است. و میزان دقیق و میزان دقیقی کانابیسی که افراد در معرض آن قرار گرفته‌اند، معلوم نیست.

کارشناسان می‌گویند گرچه هنوز زود است که رابطه میان مصرف شدید کانابیس و سرطان‌های سروگردن را ثابت‌شده تلقی کرد، اما یافته‌های این بررسی هشداردهنده است.

کارشناسان همچنین اشاره می‌کنند که داده‌های این بررسی دو دهه‌ای را در برمی‌گیرد که در طول ان مصرف کانابیس رایج‌تر شده است. اگر ثابت شود که مصرف کانابیس سرطان‌های سر و گردن را تشدید می‌کند، می‌توان انتظار داشت که میزان سرطان‌های سروگردن مربوط به این ماده روان‌گردان همگام با افزایش مصرف کانابیس، بیشتر هم بشود.

منبع: لایوساینس

کد خبر 873583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha